Lobbytraining

Voor als je wil weten hoe de gemeente werkt.

Wil je invloed hebben op het beleid in jouw gemeente, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij hebben verschillende workshops om je op weg te helpen.

We organiseren twee keer per jaar een gratis training voor iedereen die meer wil leren over lobbyen. In deze training leggen uit wat de gemeente doet, hoe je er invloed op kan uitoefenen en hoe je een plan maakt voor je lobby. Deze lobbytraining is bedoeld voor maatschappelijke initiatieven en burgers met weinig kennis van lobbyen op lokaal niveau. Denk aan initiatieven die actief zijn op het gebied van sociale cohesie, zorg en welzijn, duurzaamheid, jeugd of kunst en cultuur. Hou de nieuwspagina in de gaten voor de data.

We hebben ook workshops voor maatschappelijke organisaties die hun achterban willen opleiden op het gebied van belangenbehartiging.

Workshop 'Je hebt meer macht dan je denkt'

In deze lobbytraining van een dag leer je de basis voor lokale belangenbehartiging. Aan het eind van de dag weten de deelnemers bij wie moet je aankloppen binnen de gemeente, wanneer je het beste in actie kunt komen en hoe je je lobbyacties voorbereidt. We gebruiken hiervoor het lobbystappenplan.
Deze training duurt een dag en is geschikt voor de beginnende burgerlobbyist.

Verdiepende workshops

Ben je al bezig met lobbyen, maar loop je ergens tegenaan? Dan kunnen de verdiepende workshops je verder helpen. Denk aan een workshop inspreken in de gemeente en provincie, lobbyen rond de verkiezingen of bereid je voor op een gesprek met een politicus.
Deze workshops zijn geschikt voor verschillende niveaus en duren een dagdeel.

Wil je met een groep een eigen lobbyplan maken en ondertussen meer leren over hoe lobbyen werkt, dat kan in de serie 'Maak je eigen lobbyplan'.

We bieden ook trainingen en leertrajecten op maat. Voor meer informatie over workshops en trainingen kun je mailen naar mara@stichtinglobbylokaal.nl.

‘Ik heb vandaag echt begrepen wat lobbyen inhoudt. Ik dacht eerst dat het een heel gecompliceerde zaak was, maar dat bleek niet zo te zijn.’

- Yassine Boutahri/ King for a Day

Meld je aan

Wil je meer informatie over de lobbytrainingen of wil je weten of je gratis kan deelnemen? Vul het contactformulier in of mail naar lobby@stichtinglobbylokaal.nl.

• Hier volgen snel trainingsdata