“Je hebt veel meer invloed op de lokale politiek dan ik dacht”

De gemeenteraadsverkiezingen zijn in aantocht. Dat is te merken aan kandidaat-raadsleden die zich warmlopen voor de campagne, maar ook aan lokale organisaties en initiatieven die juist in deze periode politieke partijen proberen te overtuigen van hun plannen. Zo hopen zij invloed te hebben op het beleid van de komende jaren. “Helaas zien we dat nog lang niet iedereen van zich laat horen. Dat is zonde, want hierdoor worden de belangen van sommige groepen mensen minder gehoord door de politiek. Daarom willen we de komende tijd juist de groepen die we minder horen enthousiasmeren om hun belang te behartigen”, aldus Mara van Waveren van Stichting Lobby Lokaal.

Eén van de groepen die minder invloed uitoefent zijn jongeren. In november organiseerde Stichting Lobby Lokaal daarom een workshop over politiek, verkiezingen en invloed voor de Nijmeegse jongerenorganisatie Bindkracht10. Tijdens de workshop leerden de deelnemers dat je geen lid hoeft te worden van een politieke partij om je stem te laten horen en dat je ervaringen waardevol zijn voor de politiek.

Dushanthi Piek, jongerenwerker bij Bindkracht10: “In ons Jongerenlab zien we veel maatschappelijk betrokken jongeren, maar veel van hen hebben weinig vertrouwen in de politiek. De stap om hun stem te laten horen is dan ook heel groot en dat terwijl er regelmatig beslissingen worden genomen die invloed hebben op het leven jongeren. Zoals welke culturele initiatieven voor jongeren subsidie krijgen of komt er wel of geen skatepark in de buurt? Daarom besteden we de komende tijd aandacht aan de lokale politiek en de invloed die je kan hebben als individu.”

Tijdens de workshop bleek dat 75% van de deelnemers het gevoel heeft dat de lokale politiek zich niet bezighoudt met voor jongeren relevante onderwerpen en niet naar jongeren luistert. Ook gaf ruim 75% vooraf aan dat zij geen invloed kunnen uitoefenen op beleid in de stad. En dat terwijl de Nijmeegse jongeren genoeg dingen zien waar zij zich zorgen over maken en voor in actie willen komen. Denk aan de plannen voor de broedplaats in de Honigfabriek en de coronamaatregelen die veel invloed hebben op het leven van jongeren.

De komende maanden zullen er vaker avonden over politiek plaatsvinden in het Jongerenlab van Bindkracht10. Want met elkaar over het onderwerp praten heeft effect. Na afloop had een kwart van de deelnemers het gevoel meer invloed te hebben. “Nu weet ik dat sommige problemen makkelijker op te lossen zijn. Je hebt veel meer invloed op de lokale politiek dan ik dacht”, aldus een van de deelnemers.  Interesse in een avond over politiek? Houd de website (bindkracht10.nl) en socials (@bindkr acht10) in de gaten! Voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar is er op dinsdag- en donderdagavond een open inloop in het Jongerenlab (van Berchenstraat 3b, Nijmegen), volg daarvoor @jongerenlab op Instagram.