Groene Trainees

De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur! Op 16 maart mogen we weer het stemhokje in en een kruisje zetten bij de partij die het beste voorheeft met onze waarden en belangen. En hopelijk mogen we het potlood weer in onze zak steken 😉

De opkomst bij verkiezingen is al jaren laag onder jongeren, en dat is zonde. Het is tenslotte voor iedereen belangrijk om mee te doen aan politieke processen. Om in gesprek te gaan met politici, om te gaan staan voor wat jij belangrijk vindt, en om ervoor te zorgen dat belangrijke thema’s op de politieke agenda komen. En je stem uitbrengen is misschien wel de belangrijkste manier om mee te doen aan de democratie. Tegelijkertijd is stemmen niet de enige manier om je ‘stem’ te laten gelden in de (lokale) politiek. Ook buiten het stemhokje kun je invloed uitoefenen op het beleid in jouw gemeente. En niet alleen jij – iedereen kan dat.

Wil je weten hoe? Wil je meer leren over lokale politiek, en hoe jij invloed kunt uitoefenen op de thema’s die je belangrijk vindt? Wil jij begrijpen hoe de gemeente precies werkt én die kennis meteen in de praktijk brengen? Dan is dit trainingstraject van Lobby Lokaal iets voor jou! Deze training is speciaal ontwikkeld voor iedereen die heeft meegedaan aan het Groene Traineeship van IVN.

Doe je mee? Dit is wat we gaan doen!

• Op zaterdag 12 maart ben je welkom op het IVN kantoor in Amsterdam. Je krijgt een crash course over politieke beïnvloeding. We laten je zien wat je kan doen om thema’s die jij belangrijk vindt op de politieke agenda te zetten. En we bekijken wat ervoor nodig is om dit direct in de praktijk te brengen.
  • Na 12 maart dagen we iedereen uit om de opgedane kennis om te zetten naar de praktijk. We bekijken of je misschien kan inspreken in de raad, de telefoon oppakt om een wethouder te bellen of dat je liever een mailtje stuurt naar een raadslid binnen jouw gemeente.
  • Op dinsdag 12 april komen we weer (online) samen. We luisteren naar elkaars verhalen en ervaringen: hoe is het iedereen vergaan? Vervolgens ronden we het traject samen af.

De nadruk van deze training ligt op de trainingsdag op 12 maart. Als je daarna besluit te gaan inspreken in de raad of een wethouder te benaderen, dan staan we natuurlijk voor je klaar om je op weg te helpen en te coachen.

Waarom meedoen?
Dit traject biedt je nieuwe inzichten die niet alleen interessant zijn als je iets in de politiek doet, of je democratische invloed wil laten gelden in de maatschappij. Wat je leert, kan ook interessant zijn op andere plekken waar je actief bent. Daarnaast is het leuk om weer samen met andere trainees op te trekken. En er is taart!

Over Lobby Lokaal:

Stichting Lobby Lokaal vindt dat iedereen invloed moet kunnen uitoefenen op het beleid in zijn of haar gemeente. Om je belang goed te kunnen behartigen heb je echter veel tijd, expertise van het bestuurlijk proces en een relevant netwerk nodig – iets dat veel burgers en maatschappelijke initiatieven niet hebben.

Geef je op!
Vul dit aanmeldformulier in. Dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.
Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar: lobby@stichtinglobbylokaal.nl