“Zie de gemeente en je mede-Utrechters als partner, want samen bereiken we meer dan alleen”

Anke Klein (D66) is wethouder in Utrecht, een eervolle taak vult ze direct aan. De portefeuilles waar deze wethouder verantwoordelijk voor is zijn: wijkgericht werken en participatie, financiën, cultuur, onderwijs en erfgoed. Daarnaast zijn alle wethouders verantwoordelijk voor een wijk, waarbij Klein wijkwethouder is van oost en de binnenstad.

Werken aan je politieke idealen

De week van een wethouder is nooit hetzelfde, stelt wethouder Klein. ‘‘Elke dag ben ik bezig met verschillende thema’s. Onderwijs is een van deze thema’s, waar we te maken hebben met het lerarentekort. Een groot en actueel probleem. Ik heb hierover  contact met schoolbestuurders en opleiders om te praten over oplossingen.’’

Daarnaast moet de wethouder haar werk verantwoorden aan de gemeenteraad. “De gemeenteraad is de baas van de gemeente, en dus van mij. Ik ga dan ook graag met ze in gesprek over het beleid.” Verder heeft wethouder Klein ook veel activiteiten buiten de deur, zoals werkbezoeken aan scholen, buurthuizen en culturele instellingen. ‘’Het is heel leuk om je 24 uur per dag in te zetten voor je politieke idealen en zo de wereld een beetje mooier te maken.’’

Wijkgericht werken

Als wethouder participatie vindt Anke Klein het belangrijk dat ze samen met Utrechters aan de stad kan werken en dat inwoners merken dat het gemeentebestuur er voor hen is. Utrecht doet daarom aan wijkgericht werken. “Dat betekent dat we bij het maken en uitvoeren van beleid proberen te kijken door de ogen van de inwoner en met de inwoner samen te werken.’’ Wethouder Klein noemt het parkeerbeleid als voorbeeld: ‘‘Het zou voor de gemeente handiger zijn om in alle wijken hetzelfde beleid te hanteren, maar per wijk hebben inwoners andere behoeften. Het is daarom belangrijk om niet de gemeente, maar de inwoner als vertrekpunt te nemen.”

Burgerparticipatie

Ook probeert de gemeente op ludieke wijze inwoners te betrekken bij nieuwe plannen. Zo zijn er verschillende praatpalen in Utrecht waar je je ideeën kunt meegeven en gaat de gemeente met bakfietsen de straat op om in gesprek te gaan.

Om een goed beeld te krijgen van de ideeën en zorgen van Utrechters houdt de wethouder elke maand een spreekuur voor buurtbewoners. “De ene maand organiseer ik een inloopspreekuur en de andere maand kan je op afspraak langskomen. Het leuke is dat je op deze manier veel verschillende mensen spreekt. Sommige mensen komen met een concrete vraag, maar vaak komen mensen ook gewoon langs om een keer kennis te maken.”

Mocht je iets concreets willen veranderen in de stad heeft de wethouder nog wel een tip: “Bij mij aan tafel zitten regelmatig voor- en tegenstanders van de plannen van de gemeente. Ik merk dat het helpt als je niet alleen voor je eigen winst gaat, maar ook nadenkt over de argumenten en wensen van de ander. Zie de gemeente en je mede-Utrechters daarom als je partner, want samen bereiken we meer dan alleen.”