‘Voor een lokaal politicus is niets fijner dan een mondige burger’

Door Richard de Mos

Angstige tijden zijn het voor de bestuurlijke elites van de Westerse wereld. Na de verkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten en de keuze voor een ‘harde’ Brexit door de Britten, lijkt ook de rest van Europa in de greep van het populisme.

Luisteren naar iedereen

De kiezers keren zich tegen de zittende macht. We horen dit soort geluiden al sinds de opkomst van wijlen Pim Fortuyn, maar nu meer dan ooit: we zijn klaar met de valse beloftes, de achterkamertjespolitiek, de zakkenvullers.

Precies daar ligt voor (nieuwe) lokale politici dé kans op succes. Door niet met geveinsde, maar met oprechte interesse te luisteren naar de geluiden vanuit de bevolking. Juist als lokaal politicus zit je er met je neus bovenop en moet je je ogen en oren goed openhouden. Als je dit serieus doet, wordt dat ontzettend gewaardeerd. Je bent dan niet één van de onbereikbare politici, je wordt één van hen, de gewone burgers.

Zichtbaarheid

Luisteren is niet alleen een goed recept tegen de groeiende kloof tussen burger en politiek. Wie weet wat er lokaal speelt middels een wijkgerichte aanpak, kan issues op de kaart zetten en opkomen voor de belangen van bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Daar haal je als politicus het nieuws mee in de regionale edities van landelijke kranten en de veelgelezen huis-aan-huisbladen. Een goed politicus weet: zonder in de media over je werk te vertellen ben je onzichtbaar en zit je bij de volgende verkiezingen thuis op de bank te teren op wachtgeld.

Concrete resultaten

Uiteraard véél belangrijker dan het vergaren van media-aandacht en het winnen van zetels: samen met de mensen uit jouw stad concrete dingen voor elkaar krijgen. In mijn eigen Den Haag ben ik bijvoorbeeld samen met horecaondernemers in de Reinkenstraat opgetrokken tegen het terrassenbeleid van de gemeente. Ik trok aan de bel bij het college toen mij via de winkeliersvereniging ter ore kwam dat de herontwikkeling van het Almeloplein spaak liep. Resultaat: de eerste terrassen zijn verschenen!

De organisatoren van de jaarlijkse vreugdevuren op Scheveningen en in Duindorp weten mij altijd goed te vinden als de gemeente weer eens moeilijk doet over de hoogte van de traditionele vuurstapels. Geen conciërge op iedere Haagse basisschool? Een goed netwerk binnen de stad zorgde ervoor dat de fractie Groep de Mos de toezegging kreeg dat dit héél snel anders wordt.

Ideale sparringpartner

Landelijke politici hebben geen oog voor ‘kleine’ onderwerpen. Ze zijn veel te druk met politieke spelletjes, het bewaken van de grote lijn en interne partijpolitiek. Ze komen er derhalve vaak te laat achter wat er speelt in de wijken.

Goede lokale politici zijn door hun pragmatisme, hun uitgebreide netwerk en hun bereidheid een luisterend oor te bieden de ideale sparringpartner voor burgers, bewoners-, winkeliers- en ondernemersverenigingen en professionele lobbyisten met vragen, problemen en ideeën.

Ga lobbyen!

Voor een lokaal politicus is niets fijner dan een mondige burger of een winkeliersvereniging met een eigen mening. Met hun verhaal kun je de boer op. Dus voor iedereen die niet weet waar hij moet beginnen met lobbyen op lokaal niveau: stuur eens een berichtje naar een lokaal politicus. Als hij zijn werk goed doet, sta je een week later in de krant en staat jouw onderwerp op de agenda in de gemeenteraad.

Richard de Mos (Groep de Mos) is wethouder Economie, Sport en Buitenruimte in Den Haag.