Theatergezelschap Kees en Koos

Het theatergezelschap Kees & Koos bezocht het spreekuur van Lobby Lokaal. Het theaterduo organiseert al jaren toegankelijke en buurtgerichte kindertheater evenementen. Door wijzigingen in het Amsterdamse evenementenbeleid liep dit theatergezelschap tegen een probleem aan. De prijzen voor een vergunning stegen met 150%, wat voor kleinschalige theatermakers niet meer te betalen is. Kees en Koos besloten hun stem te laten horen en schakelden daarbij het lobbyadvies van Stichting Lobby Lokaal in.

De afgelopen maanden hebben we de discussie over festivals in de stad goed kunnen volgen, dat de Amsterdamse raad daarop besloten heeft een bijdrage voor een vergunning te verhogen is een logisch gevolg. Maar waarschijnlijk dacht op dat moment niemand aan de gevolgen voor kleine initiatieven, als die van Kees en Koos. Dit beleid betekent misschien wel het einde voor het theaterduo, terwijl zij juist een bijdrage leveren aan de stad door kleinschalige, laagdrempelige voorstellingen maken voor kinderen die normaliter niet in aanraking komen met kunst en cultuur. Iedereen voelt aan dat dit een negatief bijeffect is van het beleid.

Kees en Koos zijn na het bezoek aan het spreekuur aan de slag gegaan, en niet zonder resultaat! Het duo heeft succesvol ingesproken bij stadsdeelcommissie West. En AT5 was enorm geïnteresseerd in hun verhaal. Na een geweldig filmpje waarin het probleem nog eens goed werd neergezet en de inspraakreactie worden Kees en Koos nu ondersteund in hun lobby door het stadsdeel Zij hebben het probleem aangekaart bij de wethouder en de gemeenteraad.
Benieuwd naar het filmpje van Kees en Koos? Bekijk het hier.

Wij hopen dan ook dat andere organisaties die tegen identieke problematiek aanlopen geïnspireerd raken door het verhaal van Kees en Koos en zelf ook actie ondernemen.

Heb je nou ook een lobbyvraag? Meld je dan aan voor ons lobbyspreekuur via lobby@stichtinglobbylokaal.nl