Terugblik op lobbytraining voor culturele organisaties in Amsterdam

Op dinsdagavond 20 november verzamelde zich een bont gezelschap van culturele instellingen bij Framer Framed, om een training te volgen van Lobby Lokaal over lobbyen bij de gemeente. Al snel kwam naar voren dat de verschillende aanwezigen veel overeenkomsten hadden. Veel instellingen gaven aan moeite te hebben met de timing van hun lobby. “Wij, culturele organisaties, kunnen uitstekend opschrijven waarom we relevant zijn. Dit moeten we overal en altijd doen. Maar het proces, het wanneer je dat dan moet vertellen, is voor ons ontzettend lastig.” Gelukkig was ook Marijn Bosman, gemeenteraadslid en woordvoerder kunst en cultuur van D66 Amsterdam, aanwezig om hierbij te helpen.

Marijn komt zelf uit een familie waarin kunst en cultuur een belangrijke rol speelden en had zichtbaar persoonlijke affiniteit met het onderwerp. In haar uitleg beschreef ze de Amsterdamse cultuursector als zeer gemêleerde sector, waarin zowel grote internationale instellingen aanwezig zijn, als kleine creatieve broedplaatsen. Die mix van bijzondere initiatieven en instellingen draagt bij aan de creatieve stad Amsterdam. Tegelijkertijd is die mix ook een uitdaging voor de sector. Hoe zorgen we ervoor dat de oude gevestigde instellingen de verbinding met nieuwe initiatieven aangaan en er een balans ontstaat tussen experimentele nieuwe kunst en meer traditionele cultuuruitingen? Aan de hand van enkele voorbeelden uit de raad beschreef ze vervolgens hoe je het beste je lobby kan opzetten en wat daarbij de perfecte timing is. De belangrijkste lessen hieruit zijn: zorg dat je lobby structuur heeft, geef van te voren duidelijk aan wat je wilt en wees expliciet! Raadsleden hebben weinig tijd en zijn eigenlijk altijd op zoek naar bruikbare informatie over hun onderwerp. Door bruikbare en duidelijke informatie aan te leveren, kan er dus een win-winsituatie ontstaan. Met die lessen in het achterhoofd werd vervolgens nog nagepraat en zullen de culturele instellingen aan de slag gaan.