Stichting Lobby Lokaal zoekt een stagiair(e) vanaf september 2019!

Burgers willen vaak wel iets veranderen of zich inzetten voor iets, maar weten vaak niet hoe. Om echt iets gedaan te krijgen, helpt het om voor je belang op te komen. Dat deed ook Geerte Piening (23). Tijdens een avondje uit kreeg zij een boete voor wildplassen. Haar frustratie was dat er zijn weinig openbare vrouwentoiletten zijn te vinden. Terwijl er voor mannen juist heel veel toiletten op straat zijn. Ze liet het er niet bij zitten en lobbyde voor meer vrouwentoiletten in de binnenstad van Amsterdam.

Stichting Lobby Lokaal zet zich voor initiatieven zoals die van Geerte. Zo probeert Lobby Lokaal lobbyen toegankelijk te maken voor iedereen. Wij helpen lokale initiatieven met weinig (sociaal) kapitaal die zich inzetten voor groen, cultuur, jeugd, gezondheid en sociale cohesie op gemeentelijk niveau. We doen dit door het organiseren van lobby trainingen, spreekuren en het geven van lobby advies. Daarnaast verspreiden we gratis informatie over hoe de gemeente werkt en hoe je hier als burger of organisatie invloed op uit kunt oefenen.

Stichting Lobby Lokaal is een initiatief van Wallaart & Kusse Public Affairs. WKPA is een public affairs-kantoor gevestigd in Amsterdam. Vanaf september 2019 zijn we op zoek naar een stagiair(e) die ons team komt versterken.

Naar wie zijn wij op zoek?

• Een MBO, HBO- of WO-student in de laatste fase van zijn of haar studie;
  • Iemand met interesse voor politiek, media en samenleving, cultuur;
  • Je vindt het leuk om te schrijven, te organiseren en mee te denken op allerlei terreinen;
  • Minimaal 3 dagen per week beschikbaar. Voor minimaal drie maanden.

Wat bieden wij?

• Een gevarieerde werkomgeving, de taken verschillen van dag tot dag;
  • Professionele begeleiding in het vakgebied van public affairs;
  • Een gezellige en informele sfeer;
  • Stagevergoeding (500 euro bruto per maand bij fulltime stage).

Wat ga je doen?

Je gaat je onder andere bezig houden met het organiseren van verschillende evenementen. Ook werk je mee aan lobby adviezen voor burgerinitiatieven. Dit advies wordt vaak gegeven tijdens een lobbyspreekuur. Daarnaast houd je je bezig met het onderhouden van de sociale media. Nu werken we bijvoorbeeld aan het boekje ‘Handboek voor de burger lobbyist’ over Utrecht. Hiervoor houden we veel interviews en schrijven we stukken over de politiek in Utrecht. De precieze stagewerkzaamheden stemmen we uiteindelijk gezamenlijk af. Aan het eind van de stage heb je een goed beeld van het werk van een public affairs adviseur.

Interesse?

Stuur je CV en een filmpje of korte essay uiterlijk 12 juni naar mara@stichtinglobbylokaal.nl. Kijk voor meer informatie op onze website of bel Mara (0657639538). Houd voor de zekerheid alvast woensdagmiddag 19 juni vrij voor de sollicitatie middag.
Laat in dit filmpje (max. 3 minuten) of in de korte essay (max. 1 A4) het volgende naar voren komen:

Waarover verbaas jij je in jouw stad of gemeente? Wat zou er volgens jou moeten veranderen en hoe zou je dat kunnen beïnvloeden? Kortom: waarvoor zou je willen lobbyen? In het filmpje of in het korte essay kan je ook kort benoemen waarom je geïnteresseerd bent in de stage bij Stichting Lobby Lokaal of WKPA.

Meer weten? Bekijk hier het filmpje van oud-stagiair Rutger van der Veen: