“Soms zitten beleidsmakers in een ‘ivoren toren’, dus neem ze mee de modder in”

Sinds deze zomer ondersteunt Nick Knoester Stichting Lobby Lokaal. Tijdens zijn studie zette hij zich in voor de belangen van studenten. Hieronder deelt Nick enkele lessen uit zijn eigen lobby.

Zoek om te beginnen naar onverwachte belangen die overeenkomen met jouw belang. Zo hoorde Nick van projectontwikkelaars dat zij meer woningen zouden kunnen bouwen als de normen voor parkeerplaatsen naar beneden zou gaan. “Meer studentenwoningen was ook voor ons een belangrijk doel en de meeste studenten hadden toch geen eigen auto, dus grepen we dit signaal aan voor een lobby richting de gemeente.”

“We hadden geluk met de timing van onze lobby. De wethouder was niet de populairste van Amsterdam en hij was in verkiezingstijd op zoek naar goede initiatieven om mee te scoren. Het lijstje met onze wensen sloot hier perfect op aan. Wij gaven hem een mooie assist waarmee hij voor de verkiezingen nog kon scoren. En wij dus ook! Kijk daarom altijd hoe je een wethouder kan helpen mooie sier te maken met jouw belang.”

Soms komt het succes bij een lobby uit een onverwachte hoek. Zo organiseerde Nick namens de ASVA studentenunie in 2014 een symposium over het nacht-OV. Het GVB overwoog om doordeweeks de nachtbussen af te schaffen en dat wilde de ASVA  voorkomen, omdat juist studenten veel gebruik maken van het nachtnet. “Daarom organiseerden we een symposium waarvoor we zowel de concessieverlener (Vervoerregio), als GVB en een commerciële vervoerder (Connexxion) had uitgenodigd. Het idee was om de vervoerders tijdens het debat toezeggingen te doen ontlokken, maar dat lukte maar half. Wat uiteindelijk de doorslag gaf om het nacht-OV toch te behouden, was niet ons debat, maar onze achterban. De vervoerkundigen van GVB legden tijdens een workshop voorafgaand aan het debat een aantal dilemma’s voor aan studenten en zij konden zo hun gedachten spiegelen aan die van de eindgebruiker. Dat gaf uiteindelijk de doorslag om het doordeweekse nacht-OV te behouden.”

Het gaf Nick het inzicht dat het soms handig kan zijn om de beleidsmakers te confronteren met degenen voor wie zij het beleid maken. “Soms zitten ze in een ivoren toren en dan kan het helpen als je ze een dagje meeneemt in de modder”.