Online workshop ‘Lobbyen voor de RES in jouw gemeente’

Heb je ideeën over hoe er meer duurzame energie kan worden opgewekt in jouw gemeente? In Nederland worden de plannen voor de energietransitie verzameld in dertig energieregio’s. Op 1 juli 2021 moet iedere regio een regionale energiestrategie (RES) presenteren. De conceptplannen zijn al klaar en worden nu verder uitgewerkt. Gemeenteraden zullen begin 2021 over de definitieve plannen spreken en stemmen. Het is daarom nú het moment om je te laten horen in jouw gemeente. Wat vind je van de eerste plannen die er nu al zijn? Wat vind je goed en vooral wat moet er anders?

Invloed uitoefenen in jouw gemeente is lang niet altijd makkelijk. Want hoe zorg je dat je bij de juiste persoon terecht komt, dat je op het juiste moment aanklopt en dat het je niet teveel tijd kost? In deze open workshop ‘Lobbyen voor de RES in jouw gemeente’ leer je meer over hoe de RES in elkaar zit en wat de basisprincipes van lobbyen zijn, om zo jouw impact op het lokale beleid te vergroten!

Over de workshop

Tijdens de interactieve online workshop staan we kort stil bij wat de RES is en krijg je zicht op de besluitvormingsprocessen voor de RES’en. We nemen je daarna in een sneltreinvaart mee in de wereld van de gemeente. Hoe worden besluiten genomen en welke rol spelen ambtenaren, raadsleden en wethouders daarbij? Aan het eind van de avond weet je bij wie je wanneer en waarvoor moet zijn in de gemeente en specifiek hoe je nog invloed kunt uitoefenen op de energiestrategie in jouw regio.

Wat is de Regionale Energiestrategie (RES)?

In 2019 werd het Klimaatakkoord gepresenteerd: de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs (2015). Één van de afspraken is dat 30 energieregio’s in Nederland onderzoeken waar en hoe het best duurzame elektriciteit op land (wind en zon) opgewekt kan worden. Maar ook welke warmtebronnen te gebruiken zijn zodat wijken en gebouwen van het aardgas af kunnen. Waar is ruimte en hoeveel? Zijn de plekken maatschappelijk gezien acceptabel en financieel haalbaar? In een Regionale Energiestrategie (RES) beschrijft elke energieregio zijn eigen keuzes. Afgelopen zomer hebben de 30 RES-regio’s hun concept-plannen gepresenteerd. Een analyse van al deze plannen is hier te vinden.

Praktisch

• Wanneer: woensdag 25 november
  • Duur: 1,5 uur
  • Tijd: 19.30 – 21.00
  • Plaats: Online via Zoom, er zijn maximaal 20 plekken
  • Kosten: Gratis aangeboden door Stichting Lobby Lokaal en de Natuur- en Milieufederaties (onderdeel van de Participatiecoalitie)
  • Aanmelden kan hier.

Over Natuur- en Milieufederaties

De Natuur en Milieufederaties (NMF’s) zetten zich in alle twaalf provincies in voor een rijke natuur, een mooi landschap en een duurzaam Nederland. Dit is voor ons de reden waarom wij het Klimaatakkoord hebben ondertekend en ons committeren aan de doelstellingen. Omdat we samen meer impact kunnen maken, is de Participatiecoalitie opgericht. Dit is een samenwerking van vijf maatschappelijke organisaties: de NMF’s, Energie Samen, HIER, LSA Bewoners en Buurkracht. Wij zijn ervan overtuigd dat het succesvol uitvoeren van het Klimaatakkoord alleen sámen met bewoners en maatschappelijke organisaties, en met voldoende aandacht voor natuur en landschap, lukt. Met de RES-regio’s, gemeenten en provincies dragen wij op die manier bij aan maatschappelijk gedragen regionale energieplannen.