‘Mijn eerste succes als studentlobbyist’

De afgelopen vijf maanden heb ik stage gelopen bij Lobby Lokaal als studentlobbyist. Stichting Lobby Lokaal heeft deze functie ontwikkeld om kleine maatschappelijke initiatieven, zonder geld voor een lobbyist, te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van een public affairs strategie. Het volgen van politiek-bestuurlijke besluitvormingsprocedures is een tijdrovende klus, maar inzicht krijgen in deze processen is van belang om als initiatief lokaal verder te kunnen groeien. Door te weten waar lokaal in geïnvesteerd wordt kan je bedenken waar jouw initiatief op kan aansluiten. Het eerste initiatief dat Lobby Lokaal heeft ondersteund is Champs on Stage. Dit is een onderwijsinitiatief dat loopbaanoriëntatie in het vmbo-onderwijs wil verbeteren, zodat leerlingen beter voorbereid een vervolgstap kunnen maken (zeker de moeite waard om even verder te googlen).

Als studentlobbyist ondersteun ik Champs. Zij zijn actief in de G4, maar in Amsterdam hebben ze moeite om bij de gemeente binnen te komen. Zoals mijn eerdere blog al liet lezen, kan de gemeente Amsterdam dan ook erg onoverzichtelijk en ontoegankelijk zijn voor initiatieven (het gemeentelijk bastion van…).

Ik heb na de gemeenteraadsverkiezingen geholpen bij de positionering van Champs richting lokale politieke partijen. Hoewel het normaal gesproken not done is om als lobbyist over eigen succes te praten, doe ik dat voor een keer toch. Het leuke en leerzame vind ik namelijk dat ik in vijf maanden tijd door middel van concrete acties en onderzoek, Champs weer een beetje nader heb gebracht tot de gemeente Amsterdam. Zo hebben ze nu gesprekken op de agenda staan met ambtenaren en zijn ze uitgenodigd bij verschillende overleggen.

Daarnaast schreef ik mijn scriptie. Daarvoor heb ik onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het beleid van de gemeente Amsterdam te beïnvloeden. Ik heb met een mooie mix aan oud- en nieuwe raadsleden, ambtenaren en oud-burgemeester Job Cohen gesproken over de gemeente. Eén van de conclusies is dat je, afhankelijk van het moment en de aard van je wensen, een keuze moet maken om de ambtelijke organisatie of juist de politiek te benaderen. Een andere conclusie is dat lobbyen altijd tijd kost. Het is niet zo dat met 1 of 2 telefoontjes direct een plekje aan tafel geregeld is. Wees daarom concreet in je vraag en denk vanuit het stadsbelang en zie het als een politieke transactie: geef aan wat je komt halen en brengen.

Rutger van der Veen – Studentlobbyist Lobby Lokaal