Lokaal lobbyen in Utrecht

Utrecht – Dinsdag 22 oktober vond de eerste gratis lobbytraining plaats voor culturele initiatieven in Utrecht. Op zolder bij het K.F. Hein Fonds leerden de organisaties hoe de gemeente werkt en hoe je een relatie met de gemeente kunt opbouwen. Na afloop konden zij de opgedane kennis gelijk toepassen tijdens een gesprek met raadsleden Ellen Bijsterbosch (D66), Hester Assen (PvdA) en Melody Deldjou Fard (GL).

Volgens een van de deelnemers was deze lobbytraining ‘een ruggengraat’ om nog meer op te komen voor je eigen belangen: “Je weet wel ongeveer hoe de gemeente werkt en dat je contact moet onderhouden met beleidsmedewerkers en raadsleden, maar hoe je dat structureel doet en ervoor zorgt dat het contact beide partijen iets oplevert vragen wij ons af”. Veel organisaties hebben te maken met de gemeente en het beleid dat er gemaakt wordt, maar weten niet precies hoe zij hier het beste mee om kunnen gaan. Tegelijkertijd zijn ambtenaren, wethouders en raadsleden op zoek naar praktijkervaringen uit de stad.

Daarom ondersteunt Stichting Lobby Lokaal lokale initiatieven bij hun lokale lobby. “Lobbyen kan bijdragen aan het nemen van juiste beslissingen, maar alleen als iedereen de mogelijkheid heeft om te lobbyen. Er zijn mensen, organisaties en initiatieven die minder toegang hebben tot de lobby. Dit komt door een gebrek aan kennis, tijd en geld. Terwijl ook die belangen heel belangrijk zijn voor het maken van een goede afweging. Lobby Lokaal helpt deze groepen om hun stem te laten horen”, aldus Mara van Waveren, directeur van Stichting Lobby Lokaal.

Met een gratis lobbytraining hebben de culturele organisaties handvatten gekregen om hun lobby in de gemeente vorm te geven. Ze weten nu precies hoe de gemeente werkt en hoe ze een band kunnen opbouwen met de gemeente. Aan het eind van de training konden ze hun lobbyboodschap gelijk testen op drie raadsleden. “Voor ons is het belangrijk om te weten welke vragen en problemen er spelen bij culturele organisaties, omdat we daar dan vragen over kunnen stellen of beleid voor kunnen maken”. Dat de interesse wederzijds is was duidelijk te zien tijdens de gesprekken tussen de raadsleden en de deelnemers.

Vanaf 2020 is Stichting Lobby Lokaal er voor maatschappelijke initiatieven in Utrecht. Zo zal ‘Lobby Lokaal Utrecht. Handboek voor de burgerlobbyist’ verschijnen, organiseert de stichting open trainingen over lobbyen en het lokale bestuur en zijn er spreekuren voor specifieke lobbyvragen.