Omroep West en het verhaal van de straat

‘‘Het leukste is om dingen naar bewoners te vertalen” zegt Lot van Bree, politiek verslaggever bij Omroep West. Lot geeft ons een kijkje achter de schermen van de omroep en vertelt hoe het nieuws tot stand komt. Door beperkte tijd en middelen moeten steeds weer keuzes gemaakt worden.Tijdens de dagelijkse redactievergadering worden de mogelijke onderwerpen besproken en gekeken wanneer deze gebracht kunnen worden. “Een verhaal moet in ieder geval passen bij ons als omroep. Wat dat is? Dat is het verhaal van de straat, dat brengen wij graag.”

Niet zo groot als de NOS

Tijdens de rondleiding komen we presentator en verslaggever Martine Boerkamp tegen. Zij presenteert om half zes TV West Nieuws, een uitzending met gemiddeld 100.000 kijkers per dag. Martine ziet er tot in de puntjes verzorgd uit en is bijna klaar met haar make up. Om de vraag of daar geen visagist voor is, moet ze lachen: “daar is helaas geen geld meer voor.”

De opnamestudio van TV West Nieuws staat tijdelijk op de redactievloer. Lot wijst naar haar collega’s die op de achtergrond aan het werk zijn.‘’Het is hollen of stilstaan hier op de redactie. Bij onderwerpen als de vonkenregen of de explosie op de Jan van der Heijdenstraat voel je dat veel mensen de omroep volgen.” Dat de redactie van bijvoorbeeld de NOS vele malen groter is, is volgens Lot niet geheel onlogisch. ‘’Zij kunnen zich geen fouten permitteren. Als de NOS op zwart gaat, staan ze landelijk voor paal.’’

Lobbyen bij redactievergadering

De redactie krijgt veel tips per mail binnen, maar een persoonlijke benadering werkt volgens Lot beter. Het probleem is dat daar niet altijd tijd voor is. Een reportage maken, is ongeveer één dag werk. ‘’Het blik verslaggevers is op een gegeven moment natuurlijk op, dus er moeten keuzes worden gemaakt. Om politiek nieuws te kunnen maken moet je hier op de redactie aardig wat lobbyen.’’ Verder krijgt Lot nieuws door via persvoorlichters en hoort ze als politiek verslaggever ook het een en ander wanneer zij aanwezig is bij een raadsvergadering.

Altijd ten koste van iets

Of een onderwerp geschikt is, hangt ook af van de mogelijkheid om het verhaal van beeld te voorzien. Elk item moet namelijk wordt namelijk geproduceerd voor zowel televisie als radio. “TV heeft veel meer aandacht nodig dan de radio. Als je het op TV niet goed doet, komt dat veel meer binnen dan bij de radio.” Reportages die puur gericht zijn op de radio worden daarom niet meer gemaakt. “Als je alles zelf moet doen, gaat het natuurlijk altijd wel ten koste van iets.”