‘Blijf bellen, mailen, stukjes schrijven of actie ondernemen. Heel veel kan ook zonder elkaar fysiek te ontmoeten.’

Lobbyhulp Noortje van Lith sprak met Inge Verdaasdonk, fractievoorzitter van de SP in Breda, over de invloed van de coronacrisis op haar werk en op burgerlobbyisten.

Wat voor invloed heeft de coronacrisis op uw werk?
‘Corona had en heeft veel impact op onze stad en ons werk. Inhoudelijk merk je dat aan de thema’s die geagendeerd worden voor de raadsvergaderingen. De laatste tijd worden vooral thema’s geagendeerd waar de coronacrisis veel invloed op heeft, zoals zorg, onderwijs en financiën.

Maar corona heeft ook invloed op hoe we werken. In het begin was het wel even wennen, want alles moest opeens op afstand. In Breda zijn we vrij snel omgeschakeld naar online vergaderen via Teams. Iedereen kon deelnemen aan vergaderingen achter zijn eigen laptop, meestal vanuit huis. We konden wel vergaderen, maar het was wel heel anders dan normaal. Door het digitale vergaderen vervielen vooral de gesprekjes met collega’s en inwoners rond de vergaderingen.’

Inwoners konden dus niet naar het stadhuis. Hoe konden zij dan van zich laten horen?
‘Gelukkig was er nog steeds de optie om in te spreken. Dat gebeurde online, met ondersteuning van de griffie. Inwoners hebben op afstand op meerdere onderwerpen ingesproken. Dat werkte wel, maar ik heb gehoord dat insprekers de directe reactie van raadsleden op hun bijdrage en de gesprekken vooraf en na afloop wel misten.

Wat ik ook zag is dat andere mensen ervoor kozen om van zich te laten horen door actie te voeren voor het stadhuis. Ondanks dat wij daar niet waren, was het geluid van deze acties vaak te horen via Teams, omdat de vergaderingen wel geleid werden vanuit het stadhuis.’

Het lijkt me lastig om contact te onderhouden met burgers en belangenorganisaties als je elkaar niet kan ontmoeten. Hoe doet u dat op dit moment?
‘Gelukkig komen we nu alweer vaker fysiek bijeen, de eerste werkbezoeken zijn alweer gestart en we hebben ook alweer een fysieke debatraad gehad.

Zelf heb ik, als SP-raadslid, veel contact via mail, telefoon en sociale media met burgers en belangenorganisaties. Deze manier van contact onderhouden zet ik ook juist nu in om te horen welke invloed de coronacrisis heeft op inwoners en organisaties. Zo kunnen we in de raad de juiste onderwerpen agenderen. Denk aan de aanpak voor dak- en thuislozen. Iedereen moest thuis blijven, maar wat doe je met mensen die geen huis hebben? Dat zijn thema’s die opeens opkomen door deze unieke situatie.’

Gaan er dingen veranderen nu jullie hebben ervaren dat online werken ook kan?
‘Het online vergaderen zal zeker niet geheel verdwijnen. Als fractie merkten we hoeveel tijd we besparen als we niet hoeven te reizen voor onze fractie-overleggen. In de raad zullen kleinere debatten ook zeker af en toe online blijven plaatsvinden. Inspreken daarop kan dan ook online. Wat wel gaat verdwijnen is de gecombineerde vergadering, waarbij een gedeelte online en gedeelte fysiek bijeen komt. Dat is qua techniek problematisch hebben we ervaren.’

Heeft u nog een tip voor de burgerlobbyist?
‘Zeker heb ik die:

• Blijf bellen, mailen, stukjes schrijven of actie ondernemen.
    Heel veel kan ook zonder elkaar fysiek te ontmoeten.
  • Vraag de griffie om advies.
    Zij weten alles over het raadsproces. Zij ondersteunen de raadsleden, maar zijn er juist ook voor de verbinding met de stad. Dus vraag hen mee te denken.
  • Zoek veilige manieren om fysiek bijeen te komen.
    Met één iemand een kop koffie drinken kan ook goed op afstand.
  • Kijk of je samen met anderen kunt optrekken, als je een smal onderwerp hebt.
    Dat maakt het onderwerp voor raadsleden interessanter!’