“In 2019 schudt Lobby Lokaal nog slapende burgerlobbyisten wakker”

Waarom zou de gemeente naar zo’n 16-jarige luisteren? Te veel mensen denken dat de gemeente niet naar hen zal luisteren. Te veel mensen laten daarom hun stem niet horen. Te veel belangen worden daarom niet of onvoldoende gehoord. Met Stichting Lobby Lokaal wil ik hier verandering in brengen. Maar eerlijk is eerlijk, met de gratis trainingen en lobbyspreekuren heb ik het afgelopen jaar vooral mensen bereikt die al wisten dat hun stem waardevol is. Die al van plan waren hun belang te behartigen en die – linksom of rechtsom – zorgen dat ze gehoord worden.

Misschien schrikt de term lobbyen de andere mensen af. Het kostte mij bijvoorbeeld moeite om de Belastingdienst te overtuigen dat Stichting lobby Lokaal een Algemeen Nut Beogende Instelling (anbi) is. Dat lobbyen niet per definitie gaat over eigen financieel gewin. Dat er maatschappelijke belangen zijn die goede belangenbehartiging kunnen gebruiken. Dat burgerlobbyisten de democratie kunnen versterken. En dat zij niet altijd iets willen tegenhouden in hun achtertuin, maar juist vol ideeën zitten om de stad nog mooier te maken.

Aan de andere kant merk ik dat er steeds meer mensen interesse hebben in lobbyen. Dat is een goed teken! Het is gelukkig geen exclusieve bezigheid van corporate Nederland. Ik zie en spreek de laatste tijd veel mensen die juist de meerwaarde van lobbyen voor het algemeen belang inzien.

Dan schrik ik van een opmerking van een zestienjarige scholier die denkt dat haar mening er niet toe doet. Uiteraard is ook haar kijk op de wereld van belang voor het maken van goed beleid. Denk eens aan haar ideeën over busverbindingen of fietsroutes in de stad, sportfaciliteiten in haar buurt en haar veiligheid bij het uitgaan. Of misschien haar ervaringen met schulden of de jeugdzorg. Voor een politicus zijn die ervaringen en ideeën misschien wel belangrijker, en hoogstwaarschijnlijk verrassender en verfrissender dan de brieven van professionele lobbyisten.

Maar hoe zorg je dat zij haar stem laat horen? Zij zou eigenlijk moeten ervaren wat er gebeurt als je je belang behartigt, hoeveel invloed je kan hebben. Dan moet het wel laagdrempelig zijn om mee te kunnen doen. Er zijn gemeenten waarbij je door het ophalen van vijftig handtekeningen al iets op de raadsagenda kan plaatsen. En dan hoef je nog niet eens de stemgerechtigde leeftijd te hebben. Dat zijn mooie initiatieven. Ik wil komend jaar in ieder geval meer mensen laten zien dat ze op een schat aan informatie zitten om gemeentelijk beleid te verbeteren. In 2019 schudt Lobby Lokaal nog slapende burgerlobbyisten wakker.