“Ik denk dat het ons gelukt is, omdat we zijn blijven knokken en ons gevoel hebben ingezet”

Bianca Leijgraaff is oprichtster van de Dierenvoedselbank in Utrecht. Zelf woont ze in Zuilen. Bianca vertelt dat ook in die wijk in 2014 de crisis echt hard is ingeslagen. ‘’Mensen raakten hun baan kwijt, maar hadden wel al een huisdier. Er waren gevallen waarbij het dier kan niet meer naar de dierenarts kon en dieren alleen maar op brood moesten leven’’. Bianca besloot hier iets voor te doen. Ze is gaan zoeken, en wist van het bestaan van de voedselbank, ‘’maar voor dieren was er niets’’.

Een dierenvoedselbank in Utrecht
Ze besloot zelf een dierenvoedselbank op te richten. “De eerste uitgifte deden we vanuit huis, later werkten we vanuit een dierenzaak, maar we groeiden en groeiden maar. Op een gegeven moment was er geen plek meer voor onze spullen, dus moesten we op zoek naar een eigen plek.”

Je neemt toch geen dieren als je geen geld hebt
Voor het vinden van een eigen plek moest Bianca flink lobbyen. Ze deed een aanvraag bij het Initiatievenfonds van de gemeente, maar daar werd haar verzoek in eerste instantie afgewezen. Wat Bianca vaak te horen kreeg was ‘je neemt toch geen dieren als je het moeilijk hebt’. Toch heeft Bianca doorgezet. ‘’De Dierenvoedselbank is alleen voor mensen die al een huisdier hebben als ze in financiële problemen komen. Dan moet je die mensen en dieren toch helpen?!’’ Dan lachend: “Dieren zijn mijn passie, dat is gewoon zo”.

Lobbyen bij de gemeente
Omdat het initiatievenfonds niet geïnteresseerd was, wilde Bianca in contact komen met de gemeente. Ze stuurde een mail via de website. Ze werd doorverwezen naar het dierenasiel, maar dat zag ze niet als een oplossing voor het probleem. Ook toen ze samen met de voedselbank optrok in haar lobby voor een eigen plek werd er niet enthousiast gereageerd. Ze nodigde medewerkers van de gemeente uit om te luisteren naar de verhalen van de mensen die gebruikt maakte van de dierenvoedselbank. “Volgens mij is het geen onwil, maar onwetendheid bij de gemeente. Daarom wilde ik ze laten zien wat we doen voor mensen die het moeilijk hebben.” Helaas de ambtenaren en de wethouder zagen het nut van de dierenvoedselbank alsnog niet echt in.

Een subsidie van de gemeente bleef hard nodig, dus zocht Bianca contact met de gemeenteraad. Vooral de Partij van de Dieren gaf veel aandacht aan de stichting, maar ook D66 zet zich in voor een plek voor de dierenvoedselbank. Via de gemeenteraad is het uiteindelijk gelukt om geld te krijgen uit het Initiatievenfonds.

De succesfactoren van een burgerlobby
“Ik denk dat het ons gelukt is, omdat we zijn blijven knokken, niet hebben opgegeven en echt ons gevoel hebben ingezet” aldus Bianca. Ook de samenwerking met andere mensen heeft geholpen. Ze voegt toe: “Je kansen zijn groter als je met meer bent, dus als ik een tip mag geven zou ik zeggen, vorm altijd een groep als je gaat lobbyen.”