Hoe gaat het nu met burgerlobbyist Noortje van Lith?

In 2018 spraken we burgerlobbyist Noortje over haar brief aan premier Rutte, waarin zij zich uitsprak tegen het plan om mensen met een beperking onder het minimumloon te betalen. Dit wordt de participatiewet genoemd. Twee jaar later zet Noortje zich nog steeds in voor dit thema, maar strijdt ze ook voor andere onderwerpen, zoals de verhoging van het minimumloon. Lobby Lokaal sprak met Noortje over haar eerdere lobby-ervaringen, maar ook over haar doelen richting de Tweede Kamerverkiezingen.

Noortje, hoe kijk je nu terug op de reactie van premier Rutte op jouw brief over de participatiewet?

Toen ik drie jaar geleden de brief aan Rutte schreef, reageerde hij vooral voor de bühne. Uiteindelijk is de participatiewet niet afgeschaft. Dit betekent dat parttimers met een beperking nog steeds een uitkering ontvangen en minder verdienen dan het minimumloon. Vaak verdienen ze net iets meer dan het sociaal minimum, het bedrag dat mensen minimaal nodig hebben om van te kunnen leven. De lobby was tot nu toe dus niet zo succesvol, waardoor ik me voorlopig zal blijven inzetten voor dit onderwerp.

Naast je lobby tegen de participatiewet, zet je je momenteel ook in om de verhoging van het minimumloon op de agenda te krijgen van de Tweede Kamerverkiezingen. Waarom vind je dit belangrijk?

Zoals ik al vertelde ontvangen mensen met een beperking een uitkering als zij een deeltijdbaan hebben. Het bedrag van deze uitkering is verbonden aan het minimumloon. Nu bestaat de uitkering uit 70 procent van het minimumloon. Een verhoging van het minimumloon, zorgt er dus voor dat ook de uitkeringen verhoogd worden. Dit betekent dat mensen met een beperking een betere financiële basis krijgen. Hierdoor kunnen ze een volwaardig leven leiden en wordt de toegankelijkheid tot de maatschappij vergroot.

Je bracht het minimumloon ook onder de aandacht in de gemeenteraad in Roosendaal. Hoe heb je dit gedaan?

Afgelopen jaar is FNV de campagne ‘Voor 14’ begonnen en daar heb ik me bij aangesloten. Met de actie ‘Voor 14,’ hoopt FNV het minimumloon te verhogen naar 14 euro per uur. Op Twitter heb ik deze petitie gedeeld en is het onder de aandacht gekomen. Daardoor nam de steun voor dit onderwerp toe.

Heeft deze actie jou nog andere voordelen gebracht?

Via FNV heb ik mensen leren kennen die mij konden steunen bij mijn andere plannen, zoals de strijd tegen de participatiewet. Daarnaast heb ik dankzij de strijd tegen de participatiewet een groter netwerk op Twitter opgebouwd. Nu heb ik al meer dan 7000 volgers!

Je lobby leek succesvol! Diverse partijen hebben het verhogen van het minimumloon opgenomen in hun verkiezingsprogramma’s. Hoe kijk je hier tegenaan?

Ik vind het natuurlijk heel goed dat politieke partijen dit onderwerp in hun verkiezingsprogramma hebben opgenomen. Maar de partijen willen wel allemaal net iets anders, waardoor het lastiger is om de verhoging van het minimumloon werkelijkheid te maken.

Denk je dat het minimumloon uiteindelijk wel wordt verhoogd?

Ik denk dat wel! Alleen willen sommige partijen, zoals de VVD, de verhoging van het minimumloon niet verbinden aan het verhogen van de uitkeringen. Als de uitkeringen niet meegroeien met het minimumloon zal de kloof tussen arm en rijk toenemen. Dit vind ik geen prettig vooruitzicht.

Bieden de aankomende verkiezingen andere (lobby)mogelijkheden voor jou?

Ik lobby ook voor de toegankelijkheid van het OV. Nu kunnen rolstoelgebruikers en mensen die slecht ter been zijn nog niet eenvoudig de trein gebruiken. En ik zet me ook in voor de mogelijkheid om te stemmen via de post als je chronisch ziek of beperkt bent. Daarnaast strijd ik ook voor veel andere onderwerpen!

Je bent nu al een aantal jaar burgerlobbyist, ben je hierin gegroeid?

In het begin kreeg ik haatberichten omdat ik de strijd tegen de participatiewet aanging. Gelukkig kan ik daar nu beter mee omgaan dan vroeger. Ik kijk naar brieven die mij vooruit kunnen helpen. Brieven die geschreven zijn uit jaloezie, lees ik niet meer. Daarnaast weet ik beter hoe en wanneer je politici moet benaderen. Er zijn veel debatten en eerder stuurde ik kort van tevoren nog een mailtje naar de politicus. Politici hebben het vaak druk, dus mijn tip is: Stuur je mail op tijd, zodat ze je brief kunnen lezen voor een debat!

Heb je daarnaast nog andere tips voor je mede-burgerlobbyisten?

Gebruik sociale media, daarmee kan je veel mensen bereiken! Ik heb LinkedIn, Facebook en Twitter. Op Twitter post ik elke dag, dan blijft de boodschap hangen onder je volgers. Dat maakt de kans ook groter dat ze iets met je boodschap doen.

Bedenk ook dat lobby je meer kan brengen dan je vooraf verwacht. Toen jullie me twee jaar geleden interviewden, had ik nog geen baan. Nu wel, bij Lobby Lokaal en WKPA. Blijf dus vertrouwen in je lobby!