Het gemeentelijk bastion van getrainde telefonistes en infomail-gatekeepers

Als ik vrienden vraag voor wie de gemeente werkt, krijg ik meestal antwoorden als ‘voor mij’ en ‘voor de burger’. Gemeenten hebben als belangrijkste rol te zorgen voor publieke voorzieningen en het sociale domein. Ze zijn er voor burgers en organisaties. Toch voel je hem al aankomen, een maar, een grote maar. Gemeenten komen voor diezelfde burgers en organisaties vaak over als onbereikbare bastions.


Ambtenaren gezocht
Gemeenten dienen het publieke belang waarin ambtelijke medewerkers direct benaderbaar horen te zijn. Helaas is daar geen sprake van, websites van gemeenten zijn vaak ondoorgrondelijk en informatie over medewerkers is er niet te vinden. Het is heel moeilijk te achterhalen bij wie je bij de gemeente moet zijn als burger of organisatie met een goed idee. Als LinkedIn niet had bestaan dan waren gemeentelijke beleidsmedewerkers vrijwel onvindbaar.


Mail maar naar info@…
Wanneer je telefonisch contact opneemt met het algemene nummer is het bijna nooit mogelijk om een beleidsmedewerker aan de lijn te krijgen. De grootste fout die je kan maken is direct het verhaal vertellen waarvoor je belt. Nog voor je er erg in hebt, wordt je weggezet als acquisitie-mannetje of misschien nog wel erger, als lobbyist. En dan moet je toch echt mailen naar het info-adres en wordt je mail meestal pas na drie weken gelezen. Vaak blijft een antwoord uit.


Sluis aan de voorkant
De gesloten structuur van gemeenten verbaast mij al geruime tijd. Elke doortocht wordt belet door getrainde telefonistes en infomail gatekeepers. Wanneer je deze horde echter voorbij bent en een beleidsmedewerker spreekt, is het vaak een heel ander verhaal. Beleidsmedewerkers zijn juist heel toegankelijk en welwillend. Zij weten wanneer de vraag past binnen hun beleid en zijn ook eerlijk wanneer niet. Een meedenkende gemeente is waar mensen behoefte aan hebben. Het probleem is de sluis aan de voorkant. Het heeft een ontmoedigend effect op welwillende burgers met goede initiatieven. Ook organisaties met maatschappelijke intenties zijn hierdoor onnodig veel tijd kwijt met het zoeken naar de juiste personen.


Tijd voor openheid
De oplossing is simpel: geef gemeenten een gezicht door beleidsmedewerkers online te presenteren. Naast een beeld van toegankelijkheid, brengt het een gelijkwaardige positie met burgers en organisaties die zich gehoord en begrepen voelen. Tot slot het argument dat ze dan overspoeld worden met honderden mails. Dat lijkt me een tikkeltje overdreven. Want zeg nou zelf, hoeveel mails heb jij in je leven naar de gemeente gestuurd?

Rutger van der Veen – Studentlobbyist Lobby Lokaal 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.