Goed nieuws voor de burgerlobbyist!

Trainingen / Stichting Lobby Lokaal

Marcel Hanegraaff en Joost Berkhout van de Universiteit van Amsterdam deden samen met lobbykantoor Public Matters onderzoek naar de staat van de lokale lobby. En er is goed nieuws voor de burgerlobbyist.

Volgens de onderzoekers hebben gemeenteraadsleden en bestuurders in de gemeente vaker een luisterend oor voor burgers dan voor bedrijven. Daarbij zijn burgemeesters, wethouders en gemeenteraadsleden vaker op zoek naar ‘voeling met het maatschappelijke debat en draagkracht’ om hun argument en beleid vorm te geven. Dit terwijl landelijke politici vaker luisteren naar ‘economische, juridische of technische argumenten’. Dit is een bevestiging van wat wij veel zien in de praktijk. Lokale politici en bestuurders zijn eigenlijk altijd opzoek naar informatie van mensen en organisatie uit hun gemeente.

Verder vonden we nog een tip voor burgerlobbyisten in de dop. Volgens het onderzoek bestaat er een mismatch tussen de thema’s waarop mensen lobbyen en de thema’s waar bestuurders veel mee bezig zijn. Bestuurders zijn vooral bezig met zorg en ruimtelijke ordening, maar juist op deze thema’s wordt nu nog weinig gelobbyd. Dus mocht je nog twijfelen om met je verhaal naar de gemeente te stappen, ze zijn juist opzoek naar jou!

Het hele onderzoek kan je hier teruglezen.