‘Fiets op een donderdagavond naar het gemeentehuis en ga daar in gesprek met raadsleden’

Verstuur dat berichtje gewoon. Vraag of je een keer mag bellen. Niet geschoten is altijd mis”, zegt Veerle Voermans, kandidaat-raadslid voor VVD Diemen. Thibault Verlinden en Marie van der Zalm vroegen haar hoe laagdrempelig het contact is tussen raadsleden en burgerlobbyisten.

Veerle Voermans (26) is kandidaat voor de gemeenteraad van Diemen. Ze staat op plek 2 van de lijst voor de VVD en het is de eerste keer dat ze verkiesbaar is.

Veerle heeft politicologie en bestuur- en organisatiewetenschappen gestudeerd en is al bijna vijf jaar betrokken bij de lokale politiek, zowel in haar oude woonplaats Amsterdam als in haar huidige woonplaats Diemen. Ze werkt bij het Ministerie van Financiën als Beleidsadviseur Eigenaarsadvisering en kijkt uit naar de uitdaging om deze baan te combineren met het raadslidschap.

Ga in gesprek
Veerle wil zich als gemeenteraadslid graag inzetten voor een schone en veilige gemeente. Daarnaast wil ze dat er meer woningen komen, vooral starterswoningen voor jongeren. Ze vindt de stem van jongeren heel belangrijk: “In Diemen is er een kinder- en jongerenraad, dit zijn hele belangrijke initiatieven”.

Ze hoopt op goed contact met de jongerenraad in Diemen, maar eigenlijk hoopt ze dit met alle inwoners van Diemen. “Diemen maken we met elkaar” is de titel van het verkiezingsprogramma voor 2022-2026 van VVD Diemen. Deze titel illustreert de boodschap die Veerle wil overbrengen aan de inwoners: “We moeten het samen doen, we moeten naar elkaar luisteren en in gesprek gaan.”

Stuur een berichtje
Vanwege Corona was het tijdens de campagne soms moeilijk om het gesprek fysiek te voeren. Veerle greep alle momenten aan, bijvoorbeeld als ze ging sporten of boodschappen doen. Gelukkig wisten veel mensen haar te vinden.

Gemeenteraadsleden zijn volgens Veerle over het algemeen goed benaderbaar voor inwoners: “De meeste politieke partijen hebben een website en sociale media. Op de website van de gemeenteraad van Diemen staan de contactgegevens zodat je ze kan benaderen.” Ook in het Diemernieuws is informatie te vinden met gemeentenieuws, o.a. de agenda van de gemeenteraadsvergadering.

Als je besluit te mailen raadt Veerle aan om in die mail aan te geven dat je inwoner bent van een bepaalde wijk en dat je iets ziet dat beter kan. Veerle: “Je hoeft niet met een volledig beleidsstuk te komen. Gewoon iets aankaarten is al ontzettend waardevol aangezien je als raadslid maar één paar ogen hebt en je tijd beperkt is. Een berichtje via social media kan ook, dit kan zeer effectief zijn.”

Kom naar het gemeentehuis
De één schrijft liever een mailtje of een brief en de ander spreekt liever in. “Of fiets op een donderdagavond naar het gemeentehuis en ga daar in gesprek met raadsleden. Daar is best wel ruimte voor.”

Veerle vindt het belangrijk dat meer bekend wordt hoe je de gemeenteraad allemaal kan benaderen. En hoe de gemeenteraad werkt. “Niet iedereen heeft evenveel kennis. Het opzoeken van de gemeentewebsite kan voor sommige mensen al best wel een drempel zijn want het is toch een overheidsorgaan.”

Afgelopen zomer organiseerde de Gemeente Diemen in samenwerking met ProDemos de cursus ‘Politiek Actief’. In deze cursus leerden mensen veel over de gemeenteraad. Veerle nam zelf ook deel aan deze cursus en benoemt dat je na afloop meer handvatten hebt om contact te zoeken met de gemeenteraad en meer inwoners in Diemen hebt leren kennen.

Veerle benadrukt dat volksvertegenwoordiger zijn de belangrijkste functie is van een gemeenteraadslid. “Het moet niet alleen gaan om het rode bolletje inkleuren en dat het daar dan ophoudt, maar om gedurende vier jaar een vertegenwoordiger te zijn door te luisteren naar de inwoners en te weten wat er speelt.”