Een debat organiseren kun je leren!

Op 27 februari 2018 vond in Amsterdam Zuidoost het allereerste verkiezingsdebat ooit plaats. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen debatteerden negen politici van verschillende politieke partijen in een goed gevuld Bijlmer Parktheater over de toekomst van het stadsdeel.

De initiatiefnemer, het Cultuurplatform Zuidoost, hoopte hiermee de aandacht te vestigen op het groeiende Zuidoost. Maar de avond zou pas echt een succes zijn als de aanwezige politici ook bereid waren hun cultuurpact te ondertekenen. Met dit pact zeiden politici toe dat een vast percentage van de vastgoedinvesteringen in Zuidoost gereserveerd moet worden voor cultuur door het stadsdeel. En dat lukte! Alle negen politici ondertekenden het cultuurpact en daarmee was de lobby van het Cultuurplatform Zuidoost een succes.

Maar hoe doet je dat eigenlijk, een debat organiseren? Een aantal do’s en don’ts onder elkaar.

Do’s

1. Bedenk waarom jouw debat interessant is voor politieke partijen. In verkiezingstijd stikt het van de debatten. Wat maakt jouw debat uniek ten opzichte van andere debatten? Bedenk in drie zinnen waarom jij de partij bent om dit debat te organiseren, waar de nadruk op zal liggen en waarom het noodzakelijk is dat dit debat georganiseerd wordt.
  2. Wie moet er in elk geval bij het debat aanwezig zijn. Voordat je een precieze datum prikt voor jouw debat, bedenk je allereerst wie jij absoluut op het podium wilt hebben. Wie gaat ervoor zorgen dat jouw avond een succes wordt? Benader diegene en prik een datum waarop diegene erbij kan zijn. Gebruik de aanwezigheid van de ene politicus om de ander uit te nodigen. The fear of missing out geldt ook gewoon voor politici; maak hier dus slim gebruik van!
  3. Kies een passende locatie. Zorg ervoor dat de locatie past bij jouw debat. Organiseer je een debat over het belang van sporten? Zoek dan een clubhuis van een sportvereniging op. Gaat jouw debat over meer groen in de gemeente? Kies dan voor een plek in het groen.
  4. Gebruik sociale media. Het is misschien vanzelfsprekend, maar toch: gebruik sociale media om aandacht te krijgen voor jouw debat. Maak een evenement aan op Facebook en bedenk een korte, pakkende hashtag. Vraag je omgeving het evenement te delen en nodig mensen persoonlijk uit. Stuur de link van het evenement ook naar de politici, met de vraag of ze deze willen delen met hun achterban.
  5. Verstuur een persuitnodiging, ook aan de lokale krant! Verstuur zo’n twee weken voor jouw evenement een persuitnodiging. Stuur deze niet alleen naar de grote media, maar net zo goed naar ‘het lokale sufferdje’. Ken je journalisten of is er een journalist die al veel met jouw onderwerp gedaan heeft? Benader diegene dan persoonlijk! Stuur een paar dagen voor het debat nog een herinnering.

Don’ts

1. Benader politici niet per mail, om vervolgens te wachten op een reactie. Politici krijgen rond de verkiezingstijd talloze uitnodigingen voor debatten. De kans bestaat dan ook dat jouw mail vlugtig of helemaal niet gelezen wordt. Kies er dus altijd voor om te bellen. Een stuk persoonlijker en je hebt direct antwoord op je vraag. Geen telefoonnummer? Probeer dan tenminste een persoonlijk mailadres te ontrafelen. Grotere kans op een reactie!
  2. Ga er niet vanuit dat door een Facebook-evenement aan te maken, mensen wel op komen dagen. Zorg dat je regelmatig iets online zet, om aandacht te krijgen voor jouw debat. Pronk bijvoorbeeld met de politici die komen debatteren, vraag je omgeving om het evenement te delen, zet het programma online, enzovoorts. Zorg dat er het niet stil is rondom jouw debat.
  3. Vraag de voorzitter van jouw vereniging niet het debat te leiden. Je wilt een debatleider die affiniteit heeft met het onderwerp, aanspreekt tot het publiek én niet bang is om politici aan de tand te voelen. Er zijn genoeg mensen die dit hartstikke leuk vinden, maar misschien niet bij jouw organisatie horen. Weet niet bang om op hun af te stappen. Het is namelijk best een eer om als debatleider gevraagd te worden!