Drie tips voor de burgerlobbyist

Marike Simons en Maud van de Wiel zijn beide voormalig politiek assistent met ervaring in de gemeente Amsterdam. Maud en Marike runnen tegenwoordig samen het politiek adviesbureau Simons en Van de Wiel. Zij hebben drie tips voor de burgerlobbyist.

1. Beïnvloed de politieke agenda

Hierbij is het niet belangrijk wie iets op de agenda zet. Het doel is tenslotte om je onderwerp op de agenda te krijgen!

2. Timing is alles

Wees je dan ook bewust van de politieke seizoenen wanneer je actie onderneemt. Politiek op gemeenteniveau kent vier seizoenen.

Het eerste jaar ontwikkelt de raad een visie die zij de komende vier jaar wil uitvoeren. Het tweede jaar wordt deze visie – en gerelateerde initiatieven – gezaaid. De raad voert dan haar plannen uit. Het derde jaar oogst de raad door resultaten te boeken. Het laatste jaar viert de raad wat ze bereikt heeft. In de periode voor nieuwe verkiezingen zijn er veel openingen voor initiatieven. Initiatieven kunnen er dan namelijk voor zorgen dat politieke partijen in een positief daglicht komen.

3. Ken het systeem van jouw gemeente

De wijze waarop dit systeem wordt gehanteerd vertelt namelijk veel over de wijze waarop jij het beste de politiek kan bereiken. Organiseren ze in jouw gemeente een politieke markt of plein? Ga er dan heen! Deze evenementen zijn een onderdeel van het systeem en dienen dus een bepaald doel.

Maud en Marieke schreven samen met bestuurskundige Harmen Binnema “Politieke sensitiviteit voor ambtenaren”,  het eerste handboek in Nederland over hoe je als ambtenaar effectiever kunt opereren in het openbaar bestuur. Het handboek is een mix van theoretische onderbouwing en praktische handvatten. Koop dat boek! http://www.simonsvandewiel.nl/over-ons/het-geheime-handboek/