Canvassen: het moment voor een open gesprek

De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen is losgebarsten. De verkiezingsprogramma’s zijn af en er worden verkiezingsdebatten georganiseerd. Grote kans ook dat je de komende weken door vrijwilligers van de politieke partijen op straat wordt aangesproken, bij het station staande wordt gehouden of dat er misschien wel bij jou thuis wordt aangebeld. We vroegen Anna Herweg en Micha Mos, beiden actief bij politieke partijen, naar hun ervaring met canvassen.

Anna: “Canvassen is eigenlijk niets anders dan het gesprek op zoeken met mensen, op straat. Wat vinden zij van de buurt, van hun straat of stad, wat zouden ze anders willen en kun je daar in helpen of ondersteunen.”

Micha: “Tijdens het canvassen spreek je echt iedereen. Ik ga nu vaak langs de deuren. Het leuke daaraan is dat je wel kunt selecteren waar je langs gaat, maar verder is er nul selectie. Ook niet aan de kant van degene bij wie je aanbelt. Als je op de markt gaat staan kom je vaak alleen in gesprek met mensen die het heel erg met je eens of heel erg oneens zijn. Hierbij spreek je iedereen.”

Anna: “Eigenlijk vinden de meeste mensen het fijn om hun verhaal te vertellen en hun mening te geven. Vaak kunnen we ook echt iets met al die verhalen. Als je veel mensen hoort klagen over zwerfvuil kun je dat doorgeven aan de politiek, de vertegenwoordigers van jouw partij in de raad. Je kunt mensen vaak ook doorverwijzen naar de juiste personen bij instanties.”

Micha: “Het bijzondere aan canvassen is dat je mensen spreekt zonder dat er een (politieke) agenda is, dus mensen kunnen over werkelijk alles vertellen, dus dat is van het zeer persoonlijke tot en met het heel politieke en algemene.”

Anna: “Ik denk dat het uiteindelijk het belangrijkst is dat mensen terugkijken op een prettig gesprek op basis van de persoonlijke interactie en minder op inhoud. Een welles nietes discussie moet je als canvasser ten alle tijden vermijden.”

Kortom, ook tijdens het canvassen kan je jouw verhaal vertellen en iets meegeven aan de politiek. Zouden er al burgerlobbyisten zijn die het canvassen gebruiken voor hun lobby? Mocht je dat doen, laat het ons dan vooral weten. We zijn benieuwd!