Campagnevoeren op lokaal niveau: hoe werkt dat?

Robert Breedveld

Robert Breedveld is gemeenteraadslid en campagneleider voor het CDA in Roosendaal. Eerder was Robert al betrokken bij het lokale campagneteam, maar bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 trekt hij de kar van de CDA-campagne in Roosendaal. Robert is ondernemer in Roosendaal en betrokken bij diverse stichtingen in de stad. Wij spraken met Robert over hoe een verkiezingscampagne in de gemeente verloopt.

Hoe ziet een campagneteam eruit?

Het campagneteam bestaat uit acht personen, de fractievoorzitter, de wethouder, bestuursleden en meedenkende leden. De belangrijkste taken van een campagneleider is het organiseren van vergaderingen en het aanspreekpunt zijn binnen CDA Roosendaal. Binnen CDA Roosendaal is er een aparte programmacommissie. Robert: “Zij halen informatie op bij leden, belangenverenigingen, inwoners van Roosendaal, buurthuizen en alle andere relevante partijen. In de vorige verkiezingsperiode zijn er ruim 500 uitnodigingen verzonden om deel te nemen aan een avond om mee te denken met het programma.’’ Uit het programma volgen vier speerpunten die CDA Roosendaal wil veranderen in de stad. “Tijdens de vorige verkiezingen waren belangrijke aandachtspunten de ontsluiting van een van de wijken in Roosendaal, hardrijders in wijken en dorpen en over de woningnood”, vertelt Robert.

De start van de campagne

De afgelopen vier jaar ging CDA Roosendaal bij alle wijk- en dorpshuizen langs. Dit was niet in het kader van de verkiezingscampagne, die officieel van start ging 1 oktober, maar omdat de partij het belangrijk vindt contact te houden met de inwoners – ook als er geen verkiezingen zijn. Sinds 1 oktober gaat CDA Roosendaal op bezoek bij bedrijven en organiseren ze samen met landelijke kopstukken thema-avonden over lokale onderwerpen. In de laatste drie weken gaat het campagneteam langs de deur met flyers. “Maar je moet niet alleen rond de verkiezingen zichtbaar zijn”, vertelt Robert, “ook in de jaren daarna moet CDA Roosendaal de wijk in blijven gaan en met mensen in gesprek.”

Betrokkenheid inwoners

Bij de thema-avonden over lokale onderwerpen betrekt CDA Roosendaal organisaties uit de stad. Robert: “Dan sluiten de thema’s echt aan op wat er speelt.” De leden zijn vaak wel betrokken bij het flyeren de laatste drie weken.

Mensen moeten wel weten dat het programma al gemaakt is en dat er al vroegtijdig contact moet zijn met inwoners om mee te kunnen praten over het verkiezingsprogramma, omdat samenwerken tijdens de campagne niet voor iedereen logisch is. Voor het CDA Roosendaal is samenwerking  interessant omdat je dan input krijgt en betrokkenheid van een bepaalde groep uit de samenleving waar je nu nog geen binding mee hebt.