Training: Lokale belangenbehartiging LSA bewoners

Utrecht – Dinsdag 26 november gaf Lobby Lokaal een training aan het Landelijke Samenwerkingsverband voor Actieve bewoners (LSA). Dit is het netwerk van actieve bewonersgroepen, zoals buurthuizen in zelfbeheer, coöperaties, bewonersorganisaties. Tijdens de training gingen de deelnemers aan de slag met hun lokale lobby. Lobby Lokaal gaf extra handvatten voor het maken van een lobbyplan en het benaderen van raadsleden, wethouders en beleidsmakers.

De ervaringen van de deelnemers waren heel verschillend. De één maakte zich boos over luchtvervuiling en wilde graag beginnen met een lokale lobby, terwijl de ander al jaren bezig is met lobbyen voor duurzame initiatieven in de gemeente.

Maar er waren ook overeenkomsten. Zo hadden alle burgerlobbyisten wel contact met de gemeente en was de grootste irritatie dat er na een goed gesprek met een ambtenaar vaak niks gebeurde. Hier lopen veel burgerlobbyisten tegen aan. In de sessie hebben we daarom aandacht besteed aan de verschillende rollen die ambtenaren, politici en bestuurders hebben.

De meeste burgerlobbyisten willen echt beleid veranderen. Hoe het beleid eruit ziet in de stad is een politieke keuze en geen kwestie van de uitvoering van bestaand beleid. Het is dus de vraag of je als burgerlobbyist bij de beleidsafdeling wel op de goede plek aan het lobbyen bent.

Tijdens de training kregen deelnemers handvatten voor het benaderen van wethouders en raadsleden. Het belangrijkste om te weten als burgerlobbyist is dat dat raadsleden zitten te wachten op jouw verhaal, jouw ervaring en jouw lobby! Alleen als inwoners laten weten hoe het beleid in de praktijk werkt en wat er anders zou moeten, kunnen raadsleden goede vragen stellen aan het bestuur en goed beleid maken.

Tot slot hebben de initiatieven een lobbyplan meegekregen om hun lokale lobby gestructureerd op te bouwen. Volgens een van de deelnemers is het lobbyplan ‘Een mooie houvast om te gebruiken voor je lokale lobby’. Lobby Lokaal hoopt met het stappenplan meerdere burgerlobbyisten te helpen om hun belang zo goed mogelijk te behartigen in de gemeente.